Walka o płaski brzuch czyli kroki jakie należy podjąć aby zapoczątkować zmiany.

Pozbycie się tkanki tłuszczowej z brzucha jest trudnym zadaniem i trudno się jej pozbyć bazując wyłącznie na treningu.
25.02.2016

 

Pozbycie się tkanki tłuszczowej z brzucha jest wbrew pozorom bardzo trudnym zadaniem. Wiele osób popełnia błąd twierdząc, że zwiększając intensywność ćwiczeń na mięśnie brzucha uda im się pozbyć tłuszczu z tej partii. Prawda jest taka, że nikomu jeszcze nie udało się pozbyć zbędnej tkanki tłuszczowej bazując wyłącznie na treningu.

Tkanka tłuszczowa, którą dostrzegasz gołym okiem na brzuchu to nie tylko fałd skórny, który ci przeszkadza. Tłuszcz zalega w twoim organizmie znacznie głębiej, otaczając również organy wewnętrzne. Wypełnia on całą jamę brzuszną, zajmując wolne miejsca pomiędzy narządami tworząc tym samym potężny magazyn energii, którą musisz spalić w pierwszej kolejności, aby dostrzec zauważalne efekty chudnięcia w tkance podskórnej, dlatego to właśnie brzuch jest partią ciała, z której tkanka tłuszczowa schodzi najwolniej, gdyż tłuszczu jest tam najwięcej.

Jakie produkty spożywać, aby sobie nie zaszkodzić i co zrobić by zauważyć efekty?

Przede wszystkim postawić na dietę. Samymi ćwiczeniami nie zdziałasz niczego. Choćbyś nie wiem jak katował się na treningu – nie zauważysz żadnych efektów, jeżeli nie zastosujesz diety. Skup się na częstszym spożywaniu posiłków, mniejszych objętościowo. Optymalnie jest to 4 – 5 posiłków dziennie w zależności od twojego planu dnia. Pamiętaj, że niejedzenie nie wystarczy aby zgubić brzuch. Organizm nie jest przystosowany do drastycznego obcinania kalorii, co skutkuje spowolnieniem metabolizmu, dlatego zmniejszanie kalorii powinno przebiegać stopniowo.

Podczas wdrażania zdrowych nawyków szczególną uwagę powinieneś zwrócić na wyeliminowanie konkretnych grup produktów żywnościowych.

Pierwszą z nich są używki. Alkohol zawierający bardzo łatwo przyswajalne węglowodany, które jeszcze szybciej odkładają się w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej oraz papierosy i inne dopalacze, które znacznie obniżają wydolność organizmu pogarszając tym samym możliwości treningowe.

Kolejną grupą są słodycze, których spożywanie powoduje duży wyrzut insuliny. W praktyce oznacza to uwolnienie przez mózg dopaminy, hormonu zwanego inaczej hormonem błogości, który wprawiając w stan euforii wyzwala w nas poczucie jeszcze większej ochoty na cukier. Słodycze to głównie cukry proste, które najlepiej wyeliminować z diety, jeżeli ma ona być zdrowa. Należy więc bazować na węglowodanach złożonych, które energię uwalniają stopniowo.

Należy także uważać na napoje. Słodzone napoje mają w składzie gigantyczną ilość cukru w postaci łatwo przyswajalnych węglowodanów, które pod wpływem insuliny zamieniane są w energię do natychmiastowego wykorzystania. Możesz być pewien, że to co wypijesz dziś, jutro odłoży się w twoich boczkach w postaci tłuszczu.

Bardzo niebezpieczne są również produkty wysoko przetworzone, które są dla organizmu bardzo szkodliwe. Wysoko przetworzona żywność to żywność poddawana procesom obróbki przemysłowej, w trakcie której dodawane są do niej cukier, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu, tłuszcze, barwniki, emulgatory oraz  przeciwutleniacze, które wpływają na lepszy wygląd, zapach, smak i konsystencję, jednak obniżają w znacznym stopniu wartość odżywczą i zdrowotną produktów.

A co z treningiem?

Do prawidłowego rozwoju mięśni brzucha przyczynia się również właściwy trening i odpowiednia regeneracja. Z tego powodu nie należy trenować ich codziennie lecz z taką samą częstotliwością, jak mięśnie ramion czy klatki piersiowej. Tylko to zagwarantuje nam, że będą one rozwijały się prawidłowo.

Zanim jednak przystąpisz do treningów zastanów się również jaki efekt chcesz osiągnąć. Jeżeli twoim celem jest uzyskanie płaskiego brzucha z zarysowanymi mięśniami prostymi, w trakcie jednego treningu powinieneś wykonywać od 10 do 12 serii, a w każdej z nich powyżej dwudziestu powtórzeń. Jeśli jednak twój cel to uzyskanie wyraźnie odznaczających się mięśni prostych brzucha, jeden trening powinien składać się z 6 do 8 serii, a każda z nich zawierać do 15 powtórzeń.

Jeżeli okaże się, że ćwiczenia nie sprawiają ci żadnej trudności, to należy utrudnić je sobie poprzez zastosowanie dodatkowego obciążenia i niezależnie od tego, czy seria będzie się składać z mniejszej czy większej liczby powtórzeń, skupiać się trzeba na doprowadzeniu do upadku mięśniowego.

Kiedy trenować mięśnie brzucha?

Zdecydowanie odradzamy ich trenowanie przed ciężkimi ćwiczeniami siłowymi jak martwy ciąg czy przysiady ze sztangą na karku. Podczas tego typu treningów mięśnie brzucha bardzo mocno zaangażowane są w stabilizację kręgosłupa więc wcześniejsze ich trenowanie może te funkcję znacznie osłabić narażając tym samym na kontuzję. Im mięśnie brzucha są silniejsze, tym bezpieczniejszy jest twój kręgosłup.

Pamiętaj, że atrakcyjny wygląd to nie tylko treningi, rygor i odmawianie sobie wszystkiego. Atrakcyjny wygląd to zdrowy wygląd, o czym warto pamiętać podczas każdych spożywczych zakupów oraz każdego zjadanego posiłku. Prawdą jest również, że wygląd brzucha zależy w dużej mierze od budowy anatomicznej i uwarunkowań genetycznych, ale dzięki ciężkiej pracy i regularnym treningom jesteś w stanie osiągnąć bardzo wiele i znacząco zbliżyć się do własnego ideału.

----------

Paulina Pietraszewska
Facebook: Healthy Vibes


Co byś poprawił w tym artykule?




Treść mogłaby być...





Anuluj

Podoba ci się ten artykuł?