Kwasica mięśniowa - Jak pozbyć się kwasu mlekowego z mięśni?

Nagromadzenie kwasu mlekowego może powodować ból lub zmęczenie mięśni.

19.11.2020

Kwasica mięśniowa - Jak pozbyć się kwasu mlekowego z mięśni?

Kwas mlekowy jest często wynikiem normalnego metabolizmu. Tlen we krwi jest niezbędny do przekształcenia glukozy w energię. Jednak gdy nie ma wystarczającej ilości tlenu, organizm rozkłada glukozę bez tlenu, w wyniku czego powstaje kwas mlekowy.

Co to jest kwasica mleczanowa i dlaczego powoduje zmęczenie?

Nagromadzenie kwasu mlekowego może powodować ból lub zmęczenie mięśni. Zazwyczaj wątroba rozkłada nadmiar mleczanu we krwi. Niektóre schorzenia mogą zwiększać produkcję kwasu mlekowego lub zmniejszać zdolność organizmu do usuwania mleczanu z krwi. Może to spowodować cięższe gromadzenie się mleczanu, które lekarze nazywają kwasicą mleczanową.

Co to jest kwas mlekowy?

Kwas mlekowy, czyli mleczan , gromadzi się w wielu tkankach, w tym w mięśniach, a następnie dostaje się do krwiobiegu. Organizm może zużywać niewielkie ilości mleczanu jako energii. Ludzie często doświadczają wysokiego poziomu kwasu mlekowego podczas lub po forsownych ćwiczeniach. Nazywa się to hiperlaktatemią wywołaną lub związaną z wysiłkiem fizycznym.

Jak to się robi?

Kwasica mleczanowa to schorzenie będące wynikiem zaburzeń metabolicznych. Kwas mlekowy jest związkiem chemicznym, który powstaje w mięśniach podczas ich wysiłku w warunkach niedoboru tlenu. Proces powstawania tego kwasu to tzw. beztlenowa glikoliza, czyli spalanie glukozy.

Co powoduje gromadzenie się kwasu mlekowego?

To stan zwiększonej kwasowości krwi (gdy pH krwi spada poniżej wartości 7,30), który jest wynikiem nagromadzenia kwasu mlekowego we krwi powyżej normy, czyli powyżej 5 mmol/l. Kwas mlekowy to związek powstający w mięśniach podczas ich pracy, a konkretnie w procesie tzw. beztlenowej glikolizy, czyli spalania glukozy, która jest głównym źródłem energii dla pracujących mięśni, w warunkach niedoboru tlenu.

Jakie są objawy zbyt dużej ilości kwasu mlekowego w mięśniach?

Jakie są objawy zbyt dużej ilości kwasu mlekowego w mięśniach?

Każdy z nas kto trenuje zna to nieprzyjemne uczucie tuż po skończonym treningu. Nagle po ciężkim wysiłku pojawiają się problemy z najprostszymi czynnościami. Obwiniany wcześniej kwas mlekowy, który stanowi czynnik drażniący i może wywoływać przykre dolegliwości, jest w istocie wypłukiwany
z tkanki mięśniowej przez przepływającą krew już po upływie 1-2 godzin po wysiłku. Badania potwierdzają hipotezę o mikrourazach wywołanych mechanicznie. Prawdziwe zakwasy ustępują do dwóch godzin po zakończeniu treningu.

Jakie są oznaki?

Objawy mogą obejmować pieczenie mięśni, skurcze , nudności , osłabienie i uczucie wyczerpania. To sposób, w jaki twoje ciało mówi ci, żebyś przestał to robić. Objawy pojawiają się w tej chwili. Ból, który czasami odczuwasz w mięśniach dzień lub dwa po intensywnym treningu, nie jest spowodowany kwasicą mleczanową. To twoje mięśnie regenerują się po treningu, który im dałeś.

Jakie są przyczyny?

Intensywne ćwiczenia. Kiedy ćwiczysz, twoje ciało wykorzystuje tlen do rozkładania glukozy na energię. Podczas intensywnych ćwiczeń może nie być wystarczającej ilości tlenu, aby zakończyć proces, dlatego powstaje substancja zwana mleczanem. Twoje ciało może przekształcić ten mleczan w energię bez użycia tlenu. Ale ten mleczan lub kwas mlekowy może gromadzić się w krwiobiegu szybciej, niż możesz go spalić. Punkt, w którym zaczyna się gromadzić kwas mlekowy, nazywany jest „progiem mleczanowym”.

Jak zapobiegać kwasicy mlekowej?

Rozpocznij każdy program ćwiczeń stopniowo. Nie przechodź od bycia kanapowcem do prób przebiegnięcia maratonu w ciągu tygodnia. Zacznij od ćwiczeń aerobowych, takich jak bieganie lub szybki marsz. Możesz powoli zwiększać tempo i dystans. Zwiększaj ilość ćwiczeń w każdym tygodniu, aby Twoje ciało nabrało tolerancji. Zwiększy to Twój „próg mleczanowy”, zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia kwasicy mleczanowej. Upewnij się, że pijesz dużo wody . Pomaga pozbyć się nadmiaru kwasu. Stosuj zbilansowaną dietę, która zawiera dużo owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych i chudego mięsa.

5 sposobów zapobiegania kwasicy mięśniowej

Podczas intensywnych ćwiczeń, takich jak sprint lub podnoszenie ciężarów, Twoje ciało potrzebuje więcej energii niż normalnie, aby utrzymać funkcjonowanie mięśni. W takim przypadku organizm metabolizuje glukozę, aby dostarczyć energię do mięśni. Doświadczanie normalnego zmęczenia po treningu nie powinno być powodem do zmartwień, ponieważ występuje samoistnie. Aby pozbyć się zmęczenia, wystarczy dobry sen lub kilka godzin odpoczynku. Jednak zbyt duża ilość kwasu mlekowego może spowodować kwasicę mleczanową, którą należy się zająć.

1. Pij więcej wody - Pij wodę lub napój zastępujący elektrolity , który może odgrywać istotną rolę w zapobieganiu gromadzeniu się rozpuszczalnego w wodzie kwasu mlekowego. Nie czekaj, aż poczujesz pragnienie. Do tego czasu prawdopodobnie jesteś już odwodniony.

2. Ćwicz regularnie - Kluczem do zdrowych i korzystnych ćwiczeń jest utrzymanie stałej aktywności. Jeśli chcesz być sprawny fizycznie, musisz często ćwiczyć. To sprawi, że twoje ciało przystosuje się do dodatkowej produkcji energii i będziesz potrzebować mniej glukozy do spalania energii, co ostatecznie oznacza mniejsze gromadzenie się kwasu mlekowego.

3. Wiedz, kiedy przestać - Kiedy zaczynasz czuć, że mięśnie płoną lub masz trudności z oddychaniem, zwolnij, aż złapiesz oddech, aby Twoje ciało mogło dostarczyć więcej tlenu do mięśni. Ponadto, stosownie do potrzeb, naprzemiennie z okresami aktywnego i nieaktywnego odpoczynku. O ile zależy nam na konsekwentnym treningu i utrzymywaniu motywacji do osiągnięcia zamierzonych rezultatów, musisz wiedzieć, kiedy się wycofać.

Rozgrzewka i rozciąganie po intensywnym treningu

4. Rozgrzewka i rozciąganie po intensywnym treningu – Nie zapomnij o rozgrzewce przed każdym wysiłkiem fizycznym oraz rozciągaj się natychmiast po treningu. Rozciąganie po treningu pomaga uwolnić kwas mlekowy i daje natychmiastową ulgę mięśniom, zapobiegając ich gromadzeniu się kwasu mlekowego i bólom mięśni.

5. Weź witaminy z grupy B, magnez i kwasy tłuszczowe - Uzupełnianie magnezu po wysiłku fizycznym chroni organizmu przed zakwaszeniem – odpowiednia ilość tego pierwiastka sprzyja zmniejszeniu zakwaszenia organizmu. Witaminy z grupy B  wzmagają naprawę mięśni i pomagają w rozwoju nowych komórek. Ich niedobór może natomiast powodować bolesność i skurcze mięśni. Kwasy tłuszczowe posiadają składniki przeciwzapalne.

W jaki sposób beta alanina pomaga w kwasicy mleczanowej?

Beta-alanina jest rodzajem aminokwasu, które budują białka. Oczywiście wiemy, że białka są ważne dla budowy zdrowych, silnych mięśni. Ale dowiadujemy się, że niektóre białka mogą pełnić inne ważne funkcje, zwłaszcza jeśli chodzi o ćwiczenia. Jednym z nich jest beta-alanina i jej związek z gromadzeniem się kwasu mlekowego.

Co to jest karnozyna, co robi i jak jest wytwarzana?

Beta-alanina zwiększa też poziom karnozyny w mięśniach, co sprzyja budowaniu masy mięśniowej. Karnozyna to związek, który działa hamująco na zmianę pH związaną z tworzeniem się podczas treningu w mięśniach kwasu mlekowego. Pozwala to na dłuższy i bardziej efektywny trening, przywraca też równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

Jak stosować beta-alaninę?

Beta-alaninę należy stosować w dawce od 3,2 do 6,4 grama na dzień (optymalna ilość to 4-5 gramów dziennie). Najlepiej jest przyjmować beta-alaninę przed i po treningu, tak by zahamować działanie kwasu mlekowego podczas treningu oraz przyspieszyć regenerację mięśni po treningu. Sportowcy najczęściej łączą suplementację beta-alaniną z węglowodanami, ponieważ przyspiesza to pojawienie się pożądanych efektów treningu.

Produkty firmy BioTechUSABeta Alanine - 300 g

  • Beta Alanine 90 caps - Wygodna forma kapsułek.Wpływa pozytywnie na wydolność treningową organizmu oraz przyczynia się do intensywniejszych i ciężkich treningów. Wysoka koncentracja beta alaniny w każdej porcji-aż 4000mg

  • Beta Alanine 300g – to suplement, który pomoże w jak najlepszym przygotowaniu do intensywnych treningów dbając przede wszystkim o właściwą pracę mięśni. Ze względu na zwiększenie produkcji karnozyny przyczynia się do sprawniejszej neutralizacji kwasu mlekowego, ograniczenia dolegliwości bólowych mięsni oraz znacznie większej efektywności treningów.

  • Black test - Ten suplement zawiera argininę, beta-alaninę, wyciągi roślinne, witaminy i minerały, które pomogą Ci w osiągnięciu wymarzonych rezultatów. Wieloskładnikowy booster testosteronu, który pomoże Ci uregulować aktywność hormonów i zarządzać poziomem energii.


Co byś poprawił w tym artykule?




Treść mogłaby być...





Anuluj

Podoba ci się ten artykuł?