Zdrowie do poprawy

Co jeszcze możemy zrobić dla swojego zdrowia?
22.06.2016

Bycie w pełni zdrowym w bardzo dużym stopniu zależy od nas samych. To właśnie od naszego postępowania, trybu życia, odżywiania, treningów oraz od sposobu myślenia i podejścia do życia będzie zależeć czy nasze zdrowie będzie lepsze. Od dawna już wiadomo, że zdrowie jest najważniejsze, nawet słynny pisarz Jan Kochanowski opisywał to we fragmencie jednej ze swoich fraszek „Szlachetne zdrowie/Nikt się nie dowie/Jako smakujesz/ Aż się zepsujesz…” Zdrowy tryb życia powinien być priorytetową sprawą dla każdego człowieka. Na co dzień zdrowy człowiek nie docenia tego, że może bez przeszkód chodzić do pracy, szkoły i robić wszystkie inne zwyczajne rzeczy. To właśnie dzięki dobremu samopoczuciu i kondycji możliwe jest realizowanie planów i marzeń. Dopiero kiedy zachorujemy, zaczynamy dostrzegać, jak ogromne znaczenie ma zdrowie i jak bardzo, zaniedbaliśmy niektóre aspekty z nim związane. Coraz więcej ludzi pochłania jedzenie w biegu, odżywia się tłustymi fast foodami, i jednocześnie zjada sporo cukru, co nie jest specjalnie zdrowe dla organizmu człowieka. Przerażającym faktem jest to, że coraz więcej osób ma nadwagę oraz najróżniejsze problemy ze zdrowiem, które związane są ze złym odżywianiem oraz brakiem aktywności fizycznej. Siłownie, sale treningowe są omijane szerokim łukiem przez takie osoby. Nawet w szkołach coraz częściej zdarzają się dzieci, które mają problemy z otyłością. Warto zatrzymać się na chwilę i poważnie zastanowić. Przecież lepiej jest zapobiegać pewnym przyczynom powstawania problemu, niż później go leczyć.

Świadomość zdrowego stylu życia

Jedzenie jest nam niezbędne do życia. Co więcej, wielu z nas uwielbia jeść. I tutaj tkwi problem. To właśnie poczucie zadowolenia, jakie daje nam jedzenie, prowadzi nas do systematycznego zwiększania tkanki tłuszczowej. Co zatem robić? Przede wszystkim należy stosować odpowiednia dietę i nie unikać aktywności fizycznej. Zdrowa dieta oparta jest na niskotłuszczowych produktach, rybach, owocach i warzywach. Niestety, słodyczy nie można zaliczyć do zdrowych, ale nie oznacza to, że należy jest wyeliminować. Niestety w naszych rodzinach, w szkole, wśród przyjaciół, i wielu innych środowiskach, nie ma zwyczaju przekazywania prawidłowych nawyków żywieniowych. Najprostszy i niestety brutalny wniosek, wypływający z oceny naszego stanu zdrowia pokazuje, że wielu z nas zwyczajnie nie wie, jak należy dbać o siebie w kuchni.

Zmiana na zdrowy styl życia to nie tylko zmiany na talerzu, ale również regularny wysiłek fizyczny. Bardzo często ludzie „katują” się dietami, nie podpierając ich aktywnością fizyczną, a to jednak w dużej mierze wysiłek fizyczny pomaga uniknąć przykrym następstwom „folgowania” sobie w kuchni, do których należy efekt jo-jo.

Aktywność fizyczna zawsze na plus

Ruch sam w sobie przyspiesza metabolizm, prowadzi do lepszego wykorzystania kalorii, co jest pomocne w utrzymaniu stałej wagi ciała i tu chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Świadomość tego nie oznacza to niestety, że chętnie uprawiamy sport. Wolny czas najchętniej spędzamy w fotelu lub na kanapie. Wystarczy jednak tak niewiele, by poprawić wydolność i ogólny stan organizmu. Nie trzeba przecież od razu przebiegać 10 km dziennie. Można zacząć od regularnych spacerów w szybkim tempie, a zamiast jechać na zakupy autem, lepiej wybrać się per pedes. Małymi kroczkami można dojść do naprawdę imponujących wyników, w myśl zasady, że kropla drąży skałę nie siłą, lecz częstym spadaniem. Szczególnie korzystne zmiany, jakie wywołuje ruch, zachodzą w obrębie układu oddechowego, kostnego i krwionośnego, gdzie zwiększona zostaje wewnętrzna średnica naczyń w zależności od zapotrzebowania na tlen i produkty energetyczne. Poprawia to wydolność krążenia i obniża ciśnienie, zmniejszając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, jak zawał serca czy udar mózgu. Aktywność ruchowa przyczynia się także do obniżenia cholesterolu we krwi oraz wzmocnienia kości, zapobiegając osteoporozie.

Badania profilaktyczne i kontrolne

Kolejnym czynnikiem dbania o własne zdrowie są także regularne wizyty u lekarza i wykonywanie badań kontrolnych. Niestety, często są one pomijane przez większość ludzi. Lekceważymy także sygnały ostrzegawcze wysyłane przez nasze ciało. Tylko regularne kontrole lekarskie pomagają wykryć we wczesnym stadium wiele groźnych chorób, które można wówczas skutecznie leczyć. Zdrowie jest największym dobrodziejstwem, jakie człowiek może posiadać. Takiego daru nie można ani lekceważyć, ani zaniedbywać, ponieważ prędzej czy później może się to zemścić.

Długie i godne życie jest w zasięgu większości z nas. Nie jest prawdą, że mamy zbyt mało pieniędzy i trudniejsze warunki. Jedyne czego nam brakuje, to odrobiny pokory i nieco oleju w głowie. Musimy uwierzyć, że nie jesteśmy najlepszym lekarzem dla swojego ciała. Chłopskie porzekadła nie muszą zastępować tomografii komputerowej. Bądź świadomy/a tego, co jesz, a zakupy rób z głową, wybieraj mądrze produkty czytając uważniej etykiety. Poprzez wprowadzenie aktywności fizycznej do twojego planu dnia zauważysz, że twoje zdrowie ulegnie zdecydowanej poprawie. Wystarczy kilka zmian w naszym stylu życia, żeby poczuć się lepiej i o wiele dłużej żyć.

----------

Adrian Stanisławski


Co byś poprawił w tym artykule?




Treść mogłaby być...





Anuluj

Podoba ci się ten artykuł?