Jak uzupełniać to, co traci mój organizm podczas intensywnych treningów cardio?

Nie wszystko, czego potrzebujesz uda się dostarczyć z pożywienia. Z pomocą przychodzi nam dodatkowa suplementacja.
10.06.2016

O zaletach treningu cardio czy HIIT pisaliśmy już wcześniej. Doskonale wiemy, że taki trening spersonalizowany do celów, które chcemy osiągnąć, nie tylko skutecznie pomoże nam spalić tkankę tłuszczową, ale przyspieszy metabolizm, poprawi naszą sprawność fizyczną i kondycję jak również krążenie, wzmacniając przy tym nasze serce i płuca.

Należy jednak pamiętać, że taki trening jest jednym z bardziej wymagających i obciążających nasz organizm, dlatego warto go dodatkowo wspierać i uzupełniać wszystko to, czego potrzebuje, aby sesje treningowe wykonywane były przez ciebie na pełnych obrotach.

CARDIO SUPLEMENTACJA

Jeśli stałym elementem twojego życia jest trening, suplementacja jest tym, co ułatwi ci wcześniejsze wstawanie z łóżka czy wykonanie prawidłowego treningu wieczorem, po pracy, kiedy większość z nas marzy o tym, aby położyć się wygodnie w ciapach przed telewizorem.

Czasami sama motywacja nie wystarcza - musisz naprawdę czuć się na siłach, aby dorzucić dodatkowy czas wysiłku, i tu z pomocą przyjdą odpowiednio dobrane dla ciebie suplementy.

Jak wiadomo, energia pochodzi z jedzenia, jej największe ilości dostarczają nam, oczywiście, węglowodany. Większość badań udowodniła, iż zwiększenie intensywności treningów pozytywnie wpływa na wykorzystanie właśnie węgli i ich zamianę w energię potrzebną do wykonania jednostki treningowej, sesji HIIT czy biegu. W momencie wykorzystania węglowodanów uwalniany jest glikogen w postaci zmagazynowanej wcześniej energii. Jego wyczerpanie z kolei oznacza, iż nie będziesz w stanie utrzymać wysokiej intensywności danego treningu czy ćwiczenia zbyt długo. Dlatego też, tak znienawidzone węglowodany bez wyrzutów sumienia mogą pojawiać się w naszych przedtreningowych posiłkach, czy być uzupełniane w trakcie wymagającego treningu i zaraz po jego zakończeniu.

W drugiej kolejności energii podczas treningów dostarczają nam tłuszcz. Ogólna zasada mówi, że po ok 20-30 minutach treningu nasz organizm sięga do ‘zapasów’ pochodzących właśnie z oponek, brzucha itp. Dlatego, tak popularne są suplementy wspomagające ich spalanie. Należą do nich m.in.:

L-KARNITYNA

Najbardziej popularna wśród pań, choć nie do końca wiadomo dlaczego, ponieważ jej unikalny skład podnosi ogólną wytrzymałość, pobudza, co oznacza, że zmęczenie podczas sesji treningowej odczuwamy ze znacznym opóźnieniem. U osób uprawiających sporty i jednocześnie stosujących l-karnitynę, zaobserwowano mniejszą ilość wolnych rodników oraz zmniejszenie uszkodzeń tkanek, mniejsze DOMSy (Delayed Onset Muscle Soreness) mięśni po treningu.

Zwolennicy tego suplementu wierzą, iż oprócz przyśpieszenia spalania tłuszczy poprzez wspieranie szybszego metabolizmu, zmniejsza również rozpad aminokwasów, a także pobudza syntezę białka, co w efekcie sprzyja tworzeniu beztłuszczowej masy ciała.

L-TAURYNA

ten aminokwas pełni kilka bardzo ważnych funkcji w organizmie człowieka wspomagając procesy metaboliczne jak również nasze serce, układ krążeniowy, nerwowy czy wydolnościowy (zwiększając nasz VO2max). Jej obecność jest niezbędna do prawidłowych procesów tam zachodzących, warto również podkreślić, że tauryna wchodzi w skład naszej skóry i kości.

BETA-ALANINA

Jeśli biorąc ‘przedtreningówkę’ czujesz zabawne kłucie na skórze, to moment kiedy zaczyna działać jeden z jej składników- beta-alanina. Aktywuje ona, a następnie rozładowuje receptory nerwowe. Jakie są efekty? Twoja wydolność anaerobowa wzrasta, a ty możesz dłużej i intensywniej ćwiczyć, efektywnie opóźniając czas zmęczenia. Co do samych naszych mięśni ich moc eksplozywna wzrasta podobnie jak beztłuszczowa masa mięśniowa (zwłaszcza w połączeniu z monohydratem kreatyny).

KOFEINA

Czarna, świeżo parzona, budząca do działania i stymulująca do treningu! Jej zbawienne właściwości sprawiają, iż trudno znaleźć osoby nie lubiące porannego rytuału jej picia.

Jest również składnikiem wielu suplementów np. ‘przedtreningówek’, eliminując zmęczenie, zwiększając nasze skupienie i koncentrację podczas treningów stymulując nasz system nerwowy, ale sprzyja również spalaniu tłuszczu, a nawet szybszej regeneracji wspomagając resyntezę glikogenu.

KETONY MALINOWE

Udowodniono, że właśnie tzw. ‘Raspberry Ketons’ posiadają wyjątkowy potencjał wspomagający redukcje niechcianej tkanki tłuszczowej w naszym ciele, pomagając naszemu organizmowi korzystać właśnie z zapasów tłuszczu do produkcji energii potrzebnej na siłowni. Ketony malinowe są związkiem skutecznym w odchudzającym gdyż zmuszają organizm do zwiększonej produkcji noradrenaliny (znanego również jako hormon stresu). Odpowiedzialny jest za stymulację układu nerwowego oraz prawidłowej szybkości przepływu krwi, co w konsekwencji zwiększa metabolizm i co za tym idzie- przyspiesza spalanie.

Wyższy poziom stężenia adiponektyny (hormonu, odpowiedzialnego za kontrolę metabolizmu i regulację poziomu glukozy) w organizmie, który jest efektem działania ketonów malinowych powoduje, że jako pierwsze, podczas wysiłku, spalane są tłuszcze.

SOK Z CZERWONEGO BURAKA

Taki sok znany jest jako oczyszczający z toksyn balsam dla naszej wątroby. Chociaż buraki mają wysoki IG (Indeks Glikemiczny) i nie są zalecane osobom cierpiącym na cukrzycę, dzięki wysokiej zawartości azotanów, które w naszym organizmie przeistaczają się w tlenek azotu ułatwiający przepływ krwi rozluźniając naczynia krwionośne, niezwykle korzystnie wpływają na naszą wytrzymałość i poprawiają wydajność. Ta funkcja bardzo przydatna jest również sportowcom, zmniejszają zapotrzebowanie tlenu dostarczanego mięśniom ułatwiając bieg, jazdę na rowerze, czy jakąkolwiek dyscyplinę, poprawiając wyniki.

----------

Aleksandra Forysiak


Co byś poprawił w tym artykule?




Treść mogłaby być...





Anuluj

Podoba ci się ten artykuł?