Jak zacząć biegać?

Każda aktywność, na którą się decydujesz wymaga wcześniejszego przygotowania – również bieganie. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć zanim wybierzesz się w teren po raz pierwszy
10.02.2016

Prosta i mało wymagająca czynność, którą może wykonywać dosłownie każdy?

Po części tak, ale nie do końca.

Każda aktywność, na którą się decydujesz wymaga wcześniejszego przygotowania – również bieganie. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć zanim wybierzesz się w teren po raz pierwszy

Odpowiednie obuwie:

Wygodne buty to absolutna podstawa. Przy ich doborze nie sugeruj się wyłącznie estetyką. Ważny jest ich właściwy dobór. Odpowiednie buty to wygodne buty z właściwą podeszwą: terenowe, uniwersalne, na twardą nawierzchnię – w zależności od tego gdzie planujesz biegać.

Właściwy strój:

Podczas biegania istotne jest utrzymanie stałej temperatury ciała przy zachowaniu całkowicie suchej skóry niezależnie od intensywności lub czasu wysiłku fizycznego oraz temperatury otoczenia, dlatego warto wybierać koszulki oddychające. Odzież należy również dostosować do warunków pogodowych i wybierać izolacyjną wykonaną z lekkich, przeciwwietrznych i ciepłych materiałów.

Dopasowana bielizna:

Męska - stanowi prawdziwą drugą skórę, przytrzymuje mięśnie oraz zapewnia stałe uczucie ciepła, nie krępując ruchów. Wykonana z materiałów oddychających, które odprowadzają pot i regulują temperaturę ciała. Panie powinny zwrócić uwagę na właściwi biustonosz zapewniający lepsze przytrzymywanie a jednocześnie swobodę ruchów. Materiały powinny być oddychające i wygodne, i bezszwowe, dzięki czemu unikniemy otarć.

Badania

Przy jakichkolwiek problemach zdrowotnych związanych z pracą serca lub ciśnieniem krwi, przed zabraniem się do biegania na poważnie, lepiej zasięgnąć opinii lekarza. Podstawowe badania diagnostyczne są też świetnym weryfikatorem postępów. Koszt takich badań jest niewielki, a korzyści zdrowotne i bezpieczeństwo ogromne.

Metoda małych kroków

Musi minąć trochę czasu zanim wyrobisz kondycję, technikę i wpadniesz w rytm. Ważne, żeby na początku nie narzucać zbyt dużego tempa ani zbyt dużego dystansu. Początkowo przeplataj bieg z marszem, stopniowo zmniejszając czas marszu przy jednoczesnym zwiększaniu czasu biegu. Pamiętaj, że więcej nie oznacza lepiej.

Bez wymówek

Stała i niezmienna żelazna zasada w każdym sporcie – jeżeli na coś się decydujesz, rób to na 100% swoich możliwości.

Paulina Pietraszewska
Facebook: Healthy Vibes


Co byś poprawił w tym artykule?




Treść mogłaby być...





Anuluj

Podoba ci się ten artykuł?